الگوی برند موفق در صنعت با رویکرد نظریۀ داده‎بنیاد

چکیده

افزایش پرشتاب میزان تولید در صنعت کاشی و سرامیک ایران، رقابت را برای شرکت­های تولیدکننده بسیار حساس و برندسازی را به­عنوان یکی از راهکارهای رقابتی فعالان این صنعت، برجسته ساخته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگویی برای برندسازی موفق در صنعت کاشی و سرامیک انجام شده است. مطابق با الگوی نظام­مند نظریۀ داده‎بنیاد، خبرگان خوشنام در شرکت­ های موفق حال­ حاضر و شرکت­ های خوش نام و با سابقه برای جامعۀ آماری انتخاب شدند. کارشناسان خبرۀ صنعت در جامعۀ آماری با روش نمونه­گیری غیر احتمالی توصیه‎ای برگزیده شدند و با 12 نفر از کارشناسان خبره و خوشنام صنعت کاشی و سرامیک به‎عنوان نمونۀ پژوهش مصاحبۀ عمیق به عمل آمد که در سه مرحله به کفایت داده ­ها انجامید. در نهایت، الگویی برای برندسازی موفق در صنعت کاشی و سرامیک شناسایی شد. نتایج به‎دست‎آمده نشان از نقش قدرت چانه‎زنی واسطه­ های کانال توزیع در رابطۀ بین تولیدکننده و مصرف­کننده دارد و همچنین لزوم توجه به برندسازی ملی در قالب هلدینگ­ های قوی برای توسعۀ بازار خارجی را نشان می­دهد.

کلیدواژه ها: برند موفق؛ صنعت کاشی و سرامیک؛ کدگذاری؛ مقوله؛ نظریۀ داده‌بنیاد

نویسندگان:

شهریار عزیزی: دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

منیژه قره چه: دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

 ابوالفضل براتی کهریزسنگی: دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره 9، شماره 4، زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *